• Regels op het kunstgras

Kunstgrasvelden en spelregels.

Kunstgras
    Sedert het seizoen 2008/2009  beschikt RKSV Mierlo-Hout over twee kunstgrasvelden. Hiervoor heeft de vereniging gedragsregels opgesteld.

Gebruik kunstgras
    Elk kunstgrasveld heeft onderhoud nodig. Vergeleken met natuurgrasvelden heeft een kunstgrasveld minstens zo veel onderhoud nodig. Een onderhoudsvrij  kunstgrasveld is een illusie.
    Verontreinigingen zijn funest voor elke kunstgrasconstructie. Zwerfvuil, bladeren en takjes, maar ook kleinere deeltjes zoals mos, algen en fijne zandkorrels zorgen ervoor dat de bovenlaag compact wordt. Zo vormt zich een harde laag die leidt tot gladheid, verminderde doorlaatbaarheid voor water en verhoogde blessuregevoeligheid. Ook de levensduur van een kunstgrasveld heeft hier natuurlijk onder te lijden. Derhalve zijn er een aantal gebruikersregels opgesteld. Deze regels worden ook vermeld op de borden bij de ingang van de kunstgrasvelden.

De vijftien kunstgrasregels:

1. Toegang tot de kunstgrasvelden is alleen toegestaan via het verharde toegangspad.
    2. Gebruikers van het kunstgrasveld mogen alleen met schone voetbalschoenen het kunstgras op. Zorg dus voor schone voetbalschoenen vรณรณr je het veld op gaat, gebruik de matten. Vervuiling is funest voor de levensduur van de mat.
    3. Betreed het veld alleen via de toegangshekken, doe het hek steeds achter je dicht.
    4. Geen kauwgom op het veld.
    5. Geen glaswerk op of rond het veld.
    6. Het veld mag absoluut niet betreden worden met rookwaren en/of open vuur.
    7. Het gebruik van schoenen met metalen noppen of schoeisel met vlakke zolen is niet toegestaan.
    8. Niet expres tegen het stalen hekwerk schieten
    9. Het kunstgrasveld is uitsluitend toegankelijk voor de spelers, hun teamleider, hun trainer en voor zover van toepassing natuurlijk de scheidsrechter. Alle publiek dient zich achter de veldafscheiding op te houden.
    10.Het slepen met doelen is niet toegestaan (alleen optillen bij verplaatsen).
    11.Jeugddoelen bij gebruik altijd fixeren met de daarvoor bestemde contragewichten.
    12.Na gebruik jeugddoelen terugzetten op de opstelplaatsen.
    13.Trainers en leiders zijn verantwoordelijk voor het toezien op naleving van de regels.
    14.Na de training of wedstrijd de kleding goed uitschudden. De rubberkorrels kunnen schadelijk zijn voor de wasmachine. De vereniging kan niet aansprakelijk gesteld worden voor eventuele schade aan wasmachines.
    15.Bij buitengewone weersomstandigheden zijn de kunstgrasvelden niet altijd beschikbaar. De beslissing hierover wordt genomen door het hoofd accommodatie.