• Protocol Oefenwedstrijden

• De organisatie van oefenwedstrijden is de verantwoordelijkheid van de afdeling wedstrijdzaken. Leiders en trainers kunnen een verzoek indienen bij wedstrijdzaken voor het spelen van een vriendschappelijke wedstrijd.

Mochten de eerste contacten tussen clubs via de leiders verlopen, omdat men bijvoorbeeld bepaalde mensen kent, dan dienen deze contacten doorgezet te worden naar wedstrijdzaken. Wedstrijdzaken legt vervolgens, indien mogelijk, de oefenwedstrijd definitief vast. Daarbij dient wedstrijdzaken altijd op de hoogte te zijn van een oefenwedstrijd of het nu een thuis- of uitwedstrijd betreft. Daarbij is het dus niet de bedoeling dat groepsleiders of leiders/trainers zelf contact opnemen met de tegenstander over het vastleggen of afgelasten van vriendschappelijke wedstrijden.

Het afgelasten van oefenwedstrijden is te allen tijde de verantwoordelijkheid van afdeling wedstrijdzaken.

Afdeling wedstrijdzaken zal iedere voetballoze periode proberen om alle teams (indien gewenst) zoveel mogelijk te laten voetballen. Daarbij wordt zoveel mogelijk getracht oefenwedstrijden te spelen op voetbalvrije zaterdagen/zondagen. Het spelen van oefenwedstrijden op trainingsavonden kan alleen bij goedkeuring van afdeling wedstrijdzaken.

Tijdens de competitieweken zullen er op trainingsavonden geen vriendschappelijke wedstrijden meer ingepland worden, behalve wanneer wedstrijdzaken hier, bijvoorbeeld door trainingsuitval, mogelijkheden toe ziet. Wedstrijdzaken heeft hierin altijd de beslissende stem.

Andere, niet KNVB gerelateerde, competities worden gezien als een normale vriendschappelijke wedstrijd, waar bovenstaande regelgeving voor geldt. Er kan daardoor bijvoorbeeld niet deelgenomen worden aan de Omroep Brabant Cup.

Oefenwedstrijden worden normaliter op kunstgras gespeeld, behalve wanneer wedstrijdzaken hierin anders beslist. De teams die op een trainingsavond normaliter op kunstgras trainen, schuiven dan automatisch door naar het vrije gedeelte op natuurgras. Wanneer echter de natuurgras velden niet bespeelbaar zijn, zal de oefenwedstrijd worden afgelast zodat de reguliere trainingen doorgang kunnen vinden.

Op bovenstaande zijn twee uitzonderingen van toepassing, te weten het team onder 23 en de selectie. Onder 23 bestaat veelal uit spelers uit onze selectie en derhalve worden deze wedstrijden gespeeld op dinsdagavonden om 20:00 uur onder auspiciรซn van de afdeling Helmond. Deze competitie onder 23 gaat buiten afdeling wedstrijdzaken om; wedstrijden en scheidsrechters worden door KNVB regio Helmond ingepland en aangesteld.