• Geschiedenis

• Het huidige RKSV Mierlo-Hout is op 20 januari 1919 ontstaan uit een initiatief van enkele jongens, die pas de lagere school hadden verlaten. Deze jonge mannen waren (onder andere) M.Ketelaars, Th.v.d.Burgt, J.Leijten, W.v.d.Heuvel en F.Ketelaars. De naam van onze vereniging was destijds "Concordia".

De beginperiode van de vereniging is heel eenvoudig en deed haar naam "Eendracht" eer aan.De eerste 15-tal leden waren jongens niet ouder dan 15 jaar. Ouderen werden geweerd.Geen clubhuis, geen veld, zelfs geen leren bal. Met een gevulde gummibal en een leeg bouwterrein is er een begin gemaakt. W. v.d. Heuvel was de eerste penningmeester die de niet rijkelijk gevulde kas naar behoren beheerde. Geld was er niet in overvloed, de contributie was 2 cent per week. Het "grote geld" kwam dan ook van collecten en giften.In de loop van de tijd werden ook "de grotere jongens" aangenomen. Nu ging het met reuze schrede vooruit.

In april 1919 speelden wij met twee elftallen vriendschappelijke wedstrijden tegen Vios 1 en "de dappere jeugd" uit Helmond. De wedstrijden toonden aan dat er wel iets in onze jongens zat. In mei 1919 huurden wij ons eerste terrein van de woningbouwvereniging Mierlo-Hout, voor de tijd van een paar maanden.Van enige jonge boompjes werden goalpalen gemaakt, ook de eerste leren bal werd gekocht en weldra konden wij onze eerste thuiswedstrijden spelen.Vol trots denken onze leden van toen nog terug aan de wedstrijden tegen "Napoleon" uit Helmond en tegen de plaatselijke vereniging "de Ruijter", waarin onze jongens van toen aantoonden dat er met die Houtse lui niet te spotten viel.

Als aangename herinnering ligt bij onze leden van destijd nog in hett geheugen de twee wedstrijden tegen t patronaat van Heeze, waarbij de spelers onder tromgeroffel naar hett terrein en terug werden gebracht en getrakteerd werden op "n dikke sigaar". In augustus 1919 moesten de vereniging het terrein al afstaan en verhuizen naar de Barrier. Het eerste werk was tientallen boomstronken uit de grond halen en greppels en sloten dempen. Echter, toen alles nagenoeg klaar was, moest er wederom worden verhuisd.

Tot oktober 1919 verhuisde de vereniging naar de hei van den heer J.Klomp. Op de hei begon hett bloeitijdperk. Er werden jerseys aangeschaft in de kleur blauw en zwart. In september 1920 speelde "Concordia" voor het eerst in de competitie en wel in klasse B van de afdeling Helmond.

Het clubhuis werd gevestigd bij de weduwe v.d. Burgt. Concordia eindigde als nummer 4 van onderen op de ranglijst, wat voor het eerste jaar niet slecht te noemen was. Het tweede seizoen kwamen onze mannen van toen weer in dezelfde klasse uit.

Een groot verlies was destijds het overlijden van P.Lambregts. Vol deelneming is deze clubman begeleid naar zijn laatste rustplaats. Leden van "Mierlo-Hout" gedenkt Uw ouden makker nog dikwijls in Uwe gebeden.